Δώσε μου τώρα το κινητό; Κλείσε πια αυτή τη τηλεόραση; Μα τι κάνεις επιτέλους τόση ώρα στον υπολογιστή; Σας θυμίζει κάτι;;;
Το πρόβλημα των σύγχρονων γονιών είναι ο χρόνος που αφιερώνουν τα παιδιά τους στα ηλεκτρονικά μέσα και στις οθόνες. Κάποιοι την ονομάζουν την επιδημία του μέλλοντος.
Πλέον, το όνειρο του κάθε γονέα είναι να δει το παιδί του να παίζει έξω, να ζωγραφίζει και να κάνει χειροτεχνίες να διαβάζει βιβλία. Κι επειδή ακριβώς, δεν κάνει τίποτα από όλα αυτά, οι γονείς ανησυχούν ολοένα και πιο πολύ.
Το πρόβλημα έγινε πολύ έντονο, ιδιαίτερα μετά την πανδημία. Παιδιά, που γεννήθηκαν μέσα στην πανδημία και κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στον κόσμο πριν λίγο καιρό. Παιδιά που μάθανε την τάξη του σχολείου τους και τους συμμαθητές τους από την οθόνη του υπολογιστή στο σπίτι τους.
Kάποτε ήταν η τηλεόραση, μετά οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές και οι παιχνιδομηχανές. Σήμερα, στις οθόνες στις οποίες είναι εκτεθειμένο ένα παιδί, έχουν προστεθεί κι εκείνες των τάμπλετ και των κινητών τηλεφώνων. Δεν είναι εύκολο, αλλά, ως γονείς, είμαστε αναγκασμένοι να διαχειριστούμε όσο το δυνατόν καλύτερα αυτήν την κατάσταση, όχι μόνο για να προλάβουμε πιθανές αρνητικές παρενέργειες της υπερβολικής χρήσης, όπως π.χ. η παχυσαρκία και οι μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες, αλλά και πιο σοβαρές, μη αναστρέψιμες συνέπειες που έχουν να κάνουν με τις πολύ μικρές ηλικίες και την ανάπτυξή τους.
Μπορεί να είναι δύσκολο να περιοριστεί ο χρόνος που περνούν τα παιδιά μπροστά από οθόνες, ωστόσο, σίγουρα αξίζει τον κόπο. Μερικοί νέοι κανόνες και σταθερές, μικρές αλλαγές στη ρουτίνα τους μπορεί να είναι αρκετές.
Η σχέση με το κινητό και το τάμπλετ ξεκινάει πλέον πριν από το σχολείο. Οι ειδικοί της εκπαίδευσης και της παιδικής υγείας βλέπουν ήδη τις επιπτώσεις της ψηφιακής ζωής στην πρόσληψη της γνώσης και τη συγκέντρωση
Ηδη από δύο χρόνων πολλά παιδιά «παίζουν» με το τάμπλετ ή το κινητό των γονιών τους ή διαθέτουν τα ίδια τάμπλετ ή κινητό τηλέφωνο. Ωστόσο, η χρήση των συσκευών αυτών «μονιμοποιείται» από το δημοτικό σχολείο. Ερευνα από την αρμόδια Μονάδα του Νοσοκομείου Παίδων Αγία Σοφία – Αγλαΐα Κυριακού έχει δείξει ότι το 78% των παιδιών ηλικίας 5 έως 12 ετών χρησιμοποιεί το Ιντερνετ, ενώ το ποσοστό ανεβαίνει στο 90% στην ηλικιακή ομάδα 10-12 ετών.
Από τα τέλη του Δημοτικού και σίγουρα στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, το κινητό τηλέφωνο αρχίζει να γίνεται βαριά εξάρτηση. Οι καθηγητές του Γυμνασίου παρατηρούν όλο και περισσότερο στους μαθητές διάσπαση της προσοχής, άγχος, υπερκινητικότητα κατά τη διάρκεια του μαθήματος
Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής αποθαρρύνει τη χρήση οθονών από παιδιά κάτω των 2 ετών και συνιστά τον περιορισμό του χρόνου που περνούν τα μεγαλύτερα παιδιά μπροστά σε οθόνες, σε όχι περισσότερο από μία ή δύο ώρες την ημέρα.
Oσο κι αν γίνεται προσπάθεια για μέτρο στη χρήση τάμπλετ ή κινητού τηλεφώνου, η πειθαρχία δεν είναι εύκολη. Ακόμη κι αν οι γονείς θέλουν να την επιβάλλουν, τα παιδιά παρασύρονται από τους φίλους τους.
Οπως αναφέρουν οι γιατροί, ακόμη κι αν μειωθούν οι ώρες χρήσης μιας συσκευής οθόνης, το παιδί έχει μάθει να κάνει πολλές λειτουργίες μέσα από την οθόνη, όπως ας πούμε να μελετά και να διασκεδάζει.
Τί λένε οι Αριθμοί:
Εως και 400% μπορεί να καθυστερήσει μια πνευματική εργασία όταν κάποια οθόνη βρίσκεται δίπλα
78% των παιδιών ηλικίας 5 έως 12 ετών χρησιμοποιούν το Ίντερνετ
30% των παιδιών εκτίθενται στην οθόνη πριν από τα δύο τους χρόνια και το 60% πριν από τα 5
Πριν από τους 18 μήνες, δεν πρέπει τα βρέφη να εκτίθενται σε οθόνη σύμφωνα με την Αμερικανική Παιδιατρική Εταιρεία
70% των Ελλήνων 15χρονων δηλώνουν ότι το διάβασμα δεν συγκαταλέγεται στις αγαπημένες τους συνήθειες, σύμφωνα με έρευνα του ΟΟΣΑ
Πώς η ο εθισμός της οθόνης αλλοιώνει τη σκέψη των παιδιών
Σύμφωνα με έρευνες, η παρατεταμένη χρήση της οθόνης αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος τον παιδιών συνδέεται και δικτυώνεται. Πιο συγκεκριμένα, παρατηρείται μια αδυναμία στη δομική ακεραιότητα του τμήματος του εγκεφάλου, που έχει να κάνει με την επικοινωνία, τη γλώσσα και τις γραφικές δεξιότητες.
Οι ειδικοί επίσης προειδοποιούν ότι η υπερβολική χρήση οθονών μεγενθύνει ένα πρόβλημα εάν υπάρχει προδιάθεση, όπως η κατάθλιψη, το άγχος ή η εικόνα του σώματος.
Επίσης ο υπερβολικός χρόνος οθόνης μπορεί να συνδεθεί και με, την Παχυσαρκία, τα προβλήματα συμπεριφοράς, τον ακανόνιστο ύπνο, τις χαμηλές σχολικές επιδόσεις.
Πώς μπορώ να μειώσω τον χρόνο που περνά το παιδί μου μπροστά από την οθόνη;
-Όρια στη χρήση: Ένας τρόπος είναι να θέσετε στα παιδιά σας όρια για τον χρόνο που θα περνάνε online.
-Μην επιτρέπετε τη χρήση στο υπνοδωμάτιο
-Όχι στο φαγητό μπροστά σε οθόνη
-Κλείσιμο όλων των οθόνων τουλάχιστον 30 λεπτά πριν πάνε στο κρεβάτι
-Μη βιάζεστε να “γνωρίσει” την τεχνολογία
-Διάβασμα Βιβλίων
-Γεμίστε το χρόνο του με άλλες εναλλακτικές δραστηριότητες (π.χ αθλητικές, εκπαιδευτικές και δεκάδες άλλες δραστηριότητες για παιδιά εντός και εκτός σπιτιού)
-Βάλτε όρια από νωρίς και τηρήστε τα
-Βάλτε όριο και στον εαυτό σας.
Όσο περισσότερο χρησιμοποιούν οι γονείς τα κινητά και τα tablet και όσο μας βλέπουν και εμάς με ένα κινητό στο χέρι, τόσο τα παιδιά θα τους μιμούνται και θα θέλουν να κάνουν το ίδιο.
Για αυτό λοιπόν, πριν ζητήσουμε απ’ το παιδί μας να βάλει μέτρο στο χρόνο που ξοδεύει μπροστά στην οθόνη, πρέπει, εμείς πρώτοι, να δείξουμε το καλό παράδειγμα και να ξεπεράσουμε τον «εθισμό» μας. Αν εμείς περνάμε σχεδόν όλο τον ελεύθερό μας χρόνο μπροστά από μια οθόνη, πως να έχουμε απαίτηση από τα παιδιά μας να μην κάνουν το ίδιο;
“Αλληλεπιδράστε με τα παιδιά σας. Κάντε αυτό αντί να τους δώσετε μια ηλεκτρονική συσκευή”, λέει ο Steven Gortmaker, PhD, καθηγητής της πρακτικής της κοινωνιολογίας της υγείας στη Σχολή Δημόσιας Υγείας T.H. Chan του Χάρβαρντ.
Εμείς στο PlayDay.gr πάντως έχουμε δεκάδες προτάσεις για Δραστηριότητες με τα Παιδιά σας! Δείτε τες όλες εδώ