Εργοθεραπεία για Παιδιά: Τί είναι;

March 4, 2023

Η παιδιατρική εργοθεραπεία ασχολείται με διαταραχές που εμποδίζουν τη φυσιολογική ανάπτυξη των παιδιών.

Η παιδιατρική εργοθεραπεία με λίγα λόγια δηλαδή ασχολείτει με την επιστήμη που αφορά την ανάπτυξη, βελτίωση και διατήρηση, των δεξιοτήτων των νηπίων και των παιδιών προσχολικής ηλικίας, ώστε να μπορούν ανταποκρίνονται με τρόπο που να αντιστοιχεί στην χρονολογική τους ηλικία.

Η παιδιατρική εργοθεραπεία παρέχει αξιολόγηση και θεραπεία με στόχο την πρόληψη δυσλειτουργίας, τη συντήρηση και την ενίσχυση ικανοτήτων ώστε τα παιδιά να μπορούν να δρουν με επιτυχία και αυτοδύναμα σε διάφορα περιβάλλοντα όπως στο σχολείο, στο σπίτι και στην κοινότητα.

 

Πως καταλαβαίνουμε πότε ένα παιδί χρειάζεται εργοθεραπευτική παρέμβαση;

Όταν παρουσιάζει δυσκολίες σε έναν από τους παρακάτω τομείς:

-∆ραστηριότητες Καθημερινής Ζωής (ένδυση, σίτιση, τουαλέτα κλπ.)

-Εκπαίδευση/ Σχολείο (ανταπόκριση στις σχολικές απαιτήσεις – προγραφή, αναμονή κλπ.)

-Παιχνίδι (δυνατότητα να παίξει όπως τα παιδιά της ηλικίας του)

-Αξιοποίηση ελεύθερου χρόνου (συμμετοχή και ανταπόκριση σε εξωσχολικές δραστηριότητες, χόμπι, εκδρομές κλπ.)

-Κοινωνική συμμετοχή (λειτουργική αλληλεπίδραση με παιδιά κι ενήλικες)

Ύπνος/ Ανάπαυση (π.χ. ομαλός ρυθμός ύπνου)

 

Σε κάθε ηλικία, υπάρχουν αναπτυξιακά στάδια της κίνησης τα οποία μας βοηθούν να εντοπίσουμε αν η ανάπτυξη του παιδιού εξελίσσεται φυσιολογικά ή υπάρχει κάποια δυσλειτουργία.

Ένα παιδί 2 ετών χρειάζεται αξιολόγηση από εργοθεραπευτή όταν:

  1. Ξαφνιάζεται εύκολα (φυσιολογικό για 0-3 μηνών)
  2. Έχει ελαττωμένο μυϊκό τόνο
  3. ΄Όταν κλαίει δε μπορεί να σταματήσει εύκολα, ανήσυχο
  4. Δε μπορεί να φέρει τα δύο χέρια μαζί και να κάνει παλαμάκια ή να χτυπήσει μαζί δύο παιχνίδια
  5. Με δυσκολία γυρίζει μπρούμυτα – ανάσκελα (ρολάρει), μπουσουλάει, κάθεται ή στέκεται
  6. Παράγει ήχους με δυσκολία
  7. Δεν εξερευνά το περιβάλλον
  8. Δε μπορεί να χτίσει ένα πύργο με τουβλάκια
  9. Έχει συχνά τα χέρια του κλειστά (όταν είναι μεγαλύτερο των 6 μηνών)
  10. Δεν του αρέσει να βρίσκεται μπρούμυτα
  11. Δεν του αρέσει η επαφή με το νερό και την αποφεύγει ή εκδηλώνει δυσθυμία
  12. Τεντώνεται όταν το κρατάνε αγκαλιά, δεν του αρέσει
  13. Δεν του αρέσει να του αλλάζουν πάνες ή ρούχα, αντιστέκεται στην αλλαγή τους
  14. Παρουσιάζει δυσκολία με το θηλασμό και γενικά με το φαγητό
  15. Έχει δυσκολίες κατά τον ύπνο

Ένα παιδί 3 έως 5 ετών χρειάζεται αξιολόγηση από εργοθεραπευτή όταν:

  1. Αρνείται ή δυσκολεύεται ιδιαίτερα να παίξει με παιχνίδια της ηλικίας του ή να αυτοεξυπηρετηθεί
  2. Φαίνεται αδύναμο, έχει ελαττωμένο μυικό τόνο
  3. Είναι αδέξιο, πέφτει εύκολα και συχνά σκοντάφτει σε πράγματα
  4. Πέφτει πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα κι έχει δυσκολία στο να υπολογίζει τη θέση του σώματος του σε σχέση με το περιβάλλον που βρίσκεται
  5. Σπάει εύκολα τα παιχνίδια – κυρίως άθελά του, από αδεξιότητα
  6. Δεν του αρέσει να πηδάει, αποφεύγει να κάνει κούνια ή να ανεβαίνει σε σκάλες
  7. Έχει δυσκολία να ζωγραφίζει μέσα στις γραμμές (πλαίσια), να κάνει παζλ ή να κόβει με το ψαλίδι
  8. Η ανάπτυξη λόγου και ομιλίας έχει καθυστέρηση
  9. Είναι υπερκινητικό, δε μπορεί να ησυχάσει
  10. Δεν του αρέσει να είναι μπρούμυτα
  11. Δεν του αρέσει το μπάνιο, το κόψιμο των μαλλιών και νυχιών
  12. Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές και τα φιλιά, αποφεύγει την επαφή
  13. Είναι υπερευαίσθητο στις μυρωδιές, γεύσεις, θορύβους ή στο άγγιγμα
  14. Αποφεύγει την παιδική χαρά και τα κινητικά παιχνίδια
  15. Έχει δυσκολίες με τον ύπνο

Ένα παιδί 6 έως 12 ετών χρειάζεται εργοθεραπευτική αξιολόγηση όταν:

  1. Δε μπορεί να συγκεντρωθεί για επαρκή χρόνο σε μία δραστηριότητα
  2. Έχει ελλατωμένο μυϊκό τόνο κι έχει την τάση να στηρίζει το κεφάλι του στα χέρια του όταν κάθεται στο θρανίο του
  3. Χρειάζεται περισσότερο χρόνο από τα υπόλοιπα παιδιά για να μάθει καινούργια πράγματα
  4. Κάνει αντιστροφές γραμμάτων και αριθμών όπως ε και το 3
  5. Δεν αφήνει κενά μεταξύ των λέξεων και τις “κολλάει” μεταξύ τους
  6. Πιέζει υπερβολικά το μολύβι όταν γράφει στο χαρτί
  7. Αποφεύγει/δεν του αρέσει να πηδάει, λόγω κακής ισορροπίας
  8. Δεν του αρέσει το γράψιμο, κουράζεται εύκολα όταν γράφει
  9. Είναι υπερκινητικό – δεν μπορεί να ησυχάσει
  10. Έχει ελαττωμένη αυτοπεποίθηση
  11. Δεν του αρέσει το νερό, το μπάνιο στο σπίτι
  12. Αποφεύγει το κόψιμο των μαλλιών και των νυχιών
  13. Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές και τα χάδια και γενικά η σωματική επαφή
  14. Είναι υπερευαίσθητο στις μυρωδιές ή στους θορύβους
  15. Αποφεύγει τη γυμναστική ή τα σπορ
  16. Δυσκολεύεται στην οργάνωση του χώρου του
  17. Δυσκολεύεται στην οργάνωση των εργασιών του και να βάλει τα πράγματα σε σειρά

Αν εντοπίσετε 3 ή περισσότερα στοιχεία, τότε καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε κάποιον εργοθεραπευτή για περαιτέρω διερεύνηση.

 

Σε ποιους τομείς παρεμβαίνει η Εργοθεραπεία;

Γνωστικός-Αντιληπτικός Τομέας

Συγκέντρωση-προσοχή, οργάνωση, χωροχρονικός προσανατολισμός, κατανόηση κτλ.

 

Αδρής κινητικότητας και συντονισμoύ

οπτικοκινητική οργάνωση, πλευρίωση, στασικός έλεγχος, ισορροπία κλπ.

 

Λεπτής κινητικότητας

Λαβή μολυβιού, γραφοκινητικός συντονισμός, οπτικοκινητικός και αμφίπλευρος συντονισμός.

 

Τομέας κοινωνικών δεξιοτήτων

Βλεμματική επαφή, κοινωνική ανταπόκριση, προσαρμοστικότητα και ακολουθία κανόνων.

 

Τομέας αυτοεξυπηρέτησης

Δεξιότητες καθημερινής ζωής (ένδυση-υπόδηση, προσωπική υγιεινή, τουαλέτα, σίτιση).

 

Δεξιότητες λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας.

 

Ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία για την εξέλιξη του παιδιού είναι οι γονείς και το οικογενειακό περιβάλλον. Η καθημερινή επίδραση τους σε συνδυασμό με τις εξειδικευμένες θεραπείες, είναι καθοριστική για την βελτίωση του παιδιού.

 

Πιο συγκεκριμένα ο ρόλος του εργοθεραπευτή είναι :

Να αξιολογεί και να παρεμβαίνει με βάση τις ανάγκες του παιδιού, σε άμεση συνεργασία με την οικογένεια.

Να στοχεύει στην εξέλιξη, βελτίωση, στήριξη και διατήρηση δεξιοτήτων σε δραστηριότητες καθημερινής ζωής, στο παιχνίδι ή την διασκέδαση.

Να προωθεί, να εξελίσσει και να αποκαθιστά αισθητικοκινητικά, γνωστικά και ψυχοκοινωνικά στοιχεία του παιδιού.

Να διδάσκει το παιδί και την οικογένεια στην απαραίτητη κάθε φορά μορφή παρέμβασης.

Να συνεργάζεται με την ομάδα αποκατάστασης ώστε να παρέχεται μία ολοκληρωμένη και αποτελεσματική παρέμβαση για το παιδί.

 

Το κύριο έργο και επιθυμία ενός παιδιού είναι το παιχνίδι. Αυτό είναι και το μέσο αξιολόγησης και παρέμβασης του εργοθεραπευτή. Μέσα από το παιχνίδι ο εργοθεραπευτής πρώτα αξιολογεί και – εφόσον χρειάζεται – βοηθάει το παιδί να αναπτύξει δεξιότητες όπως η λεπτή και αδρή κινητικότητα, οι γνωστική και αντιληπτική ικανότητα, η οργάνωση κ.α.

Έτσι επιτυγχάνεται η βέλτιστη λειτουργικότητα και η ανεξαρτησία του παιδιού σε καθημερινές δραστηριότητες της ζωής του.

Τί ψάχνεις για το παιδί σου;

Βρες ιδέες και προτάσεις για δραστηριότητες για το παιδί σου σε όλη την Ελλάδα!

Τί ψάχνεις για το παιδί σου;

Βρες ιδέες και προτάσεις για δραστηριότητες για το παιδί σου σε όλη την Ελλάδα!

Κατηγορίες

Γονείς/Μέλη

Πληροφορίες

Επιστροφή στην Αρχική

2023 Playday.gr – Οδηγός Δραστηριοτήτων για Παιδιά Όλων των Ηλικιών!

Επιστροφή στην Αρχική

2023 Playday.gr – Οδηγός Δραστηριοτήτων για Παιδιά Όλων των Ηλικιών!